Omfangsrigt kunstprojekt hos MT Højgaard er færdigt

Udgivet d. Dec 19, 2016 i Nyheder

Signe Guttormsen har nu afsluttet sit bygningsintegrerede kunstprojekt, OPBRUD, i MT Højgaards nye hovedsæde i Søborg.

Huset er et bæredygtigt byggeri, og dette har haft stor indflydelse på den kunstneriske idé. Signe Guttormsen knytter fortid, nutid og fremtid sammen i kunsten til MT Højgaard. Fortidens teknologi flettes sammen den nutidige bygning og danner på den måde et kunstnerisk modstykke til et fremtidsbillede, hvor bæredygtig udvikling er i fokus.

For at knytte bygningen til stedet, hvor den er opført, har Signe Guttormsen brugt den markante gasbeholder som billede. Beholderen, der var i brug ca. 1950-1986, var en central del af energiforsyningen i det område, hvor MT Højgaards nye hovedsæde nu ligger. Gastårnets tagkonstruktion er spejlet som en gulvbelægning i bygningens ankomstområde i forholdet 1:1. Stemplet, der bevægede sig op og ned i takt med gasforbruget i områdets husstande, har fundet form og funktion i en lysekrone installeret i rummet over gulvet.

På den anden side af bygningen indtages det beskyttede gårdrum af en stiliseret have med organiske former i belægningen og læ-skærme med lys. Forbindelsen mellem disse to rum, det udadvendte og det indadvendte i bygningen, repræsenteret som fortid og fremtid, udgøres af et billede på nutiden, nemlig bygningens egen tagprofil nedlagt i belægningen i kantinen. Læs mere om IN SITUs opgave for MT Højgaard her.

Signe Guttormsen, Atrium lysekrone

Signe Guttormsen, Opbrud, gulv og lysekrone i atrium, 2016. Foto: Jan Søndergaard

Signe Guttormsen, Atrium lysekrone

Signe Guttormsen, Opbrud, gulv og lysekrone i atrium, 2016. Foto: Jan Søndergaard

Signe Guttormsen, lysekrone, 2016. Foto: Jan Søndergaard

Signe Guttormsen, lysekrone, 2016. Foto: Jan Søndergaard

Signe Guttormsen, Gulv af natursten detalje

Signe Guttormsen, Gulv af natursten, detalje. Foto: Jan Søndergaard

Signe Guttormsen, Gårdrum belægning sandsten og stål

Signe Guttormsen, gårdmiljø – belægning i sandsten og stål og lysskulpturer, 2016. Foto: Jan Søndergaard